spacer naam spacer
spacer
nieuws biografie links zoeken evenementen contact
spacer
home arrow Waasland-Magda arrow Liefkenshoekspoortunnel moet versneld gerealiseerd worden
Liefkenshoekspoortunnel moet versneld gerealiseerd worden PDF Afdrukken
maandag, 30 mei 2005

Bron: sp.a-volksvertegenwoordiger Magda De Meyer is blij dat er eindelijk een doorbraak is in het dossier van de IJzeren Rijn, waardoor opnieuw goederentreinen mogelijk worden tussen Antwerpen en het Duitse Ruhrgebied. Ze vindt wel dat de heropening van deze goederenlijn het meer prioritaire project van de Liefkenshoekspoortunnel niet in het gedrang mag brengen. De tweede spoorwegtunnel zou in principe in 2011 ingereden worden, wat cruciaal is voor de economie in de Antwerpese haven en die in de Waaslandhaven in het bijzonder. “De realisatie van deze belangrijke tunnel zou eerder vroeger gerealiseerd moeten worden in plaats van hem in de weegschaal te leggen met het Ijzeren Rijn-project. Tegelijk brengen betonboeren in het Waasland al hun materiaal in stelling om een reeks wegeniswerken te realiseren waardoor de prioriteit van de Liefkenshoektunnel in het gedrang komt”, aldus De Meyer die nog een oproep doet aan alle economische en politieke actoren om de krachten en de middelen te bundelen om deze elementaire spoorschakel versneld te realiseren.

Eind 2003 kwam er groen licht voor de Liefkenshoekspoortunnel: Vlaanderen zou gedurende vier jaar 375,8 miljoen euro voorschieten aan de federale regering. Hierdoor kan de spoortunnel tussen Antwerpen en het Waasland in 2009 ingereden worden. In de nieuwste prognoses van de NMBS is eerder sprake van 2011/2012.
Volksvertegenwoordiger Magda De Meyer is tevens sp.a-regiovoorzitter en heeft in haar bestuur reeds uitvoerig over dit dossier gediscussieerd. sp.a-Waas staat unaniem achter haar, de Waaslandhaven moet maximale ontplooiingskansen krijgen en de leefbaarheid van de omliggende gemeenten moet gegarandeerd worden. Daarover bestaat trouwens over de partijgrenzen heen unanimiteit… De Meyer: “De extra spoortunnel gaat ervoor zorgen dat het Waasland beschermd wordt tegen een verkeersinfarct. Verkeerschaos voor de Wase gemeenten staat in de sterren geschreven naar aanleiding van de operationalisering van het Deurganckdok. De eerste containerschepen zullen daar aanleggen in 2007. Een versnelde realisatie van de Liefkenshoekspoortunnel lijkt mij dan ook aangewezen. In elk geval kan de IJzeren Rijn pas echt optimaal functioneren als eerst deze extra spoortunnel tussen Antwerpen en het Waasland operationeel is”, aldus nog De Meyer.
De trafiek in de Antwerpse haven is gigantisch. In de eerste helft van 2002 werd 64,07 miljoen ton aan goederen verzet. Het jaar daarop was dat voor diezelfde periode 70,57 miljoen ton. Het is vooral de containertrafiek die spectaculair groeit. Het Deurganckdok is dan ook ontzettend belangrijk. Het is levensnoodzakelijk dat het spoor een belangrijk deel van de voorziene trafiek op zich neemt. Anders dreigt een onvoorstelbare verkeersellende, zowel in en rond Antwerpen als in het Waasland.

home

sociale zaken
mantelzorg
volksgezondheid
dierenwelzijn
tewerkstelling
wetsvoorstellen
Waasland-Magda
Magda actief
consumentenzaken
leefmilieu
vragen in de kamer
Temse
Archief