spacer naam spacer
spacer
nieuws biografie links zoeken evenementen contact
spacer
home arrow consumentenzaken arrow Energiearmoede wegwerken
Energiearmoede wegwerken PDF Afdrukken
maandag, 30 mei 2005

Bron: De liberalisering van de energiemarkt moest de factuur van de consument doen dalen. Jammer genoeg blijkt vooral de sociaal zwakkere consument het slachtoffer te zijn van de onoverzichtelijke nieuwe markt. sp.a heeft een pakket maatregelen klaar om de strijd aan te binden met de ontstane energiearmoede.

Amper 1 op 9 mensen heeft sinds de liberalisering van de energiemarkt een nieuwe leverancier gekozen. Veel sociaal zwakkeren weten niet eens dat ze een andere en voor hen goedkopere keuze hebben. Juiste en begrijpelijke info ontbreekt. Die info vinden ze al evenmin op de huidige facturen, die niet echt een toonbeeld van administratieve vereenvoudiging zijn. En bij problemen is het een lijdensweg om de juiste informatie te vinden.
Magda De Meyer (Kamer), Jacinta De Roeck (Senaat) en Bart Martens (Vlaams Parlement) willen paal en perk stellen aan de wantoestanden in de energiesector en stellen oplossingen voor.
Zo moeten er duidelijke offertes en tarieven komen en een correcte facturatie. "Een transparante modelfactuur moet eerst en vooral een duidelijk totaalbeeld geven en daarna pas de details van de verschillende kosten, zoals de telefoonrekening nu al. De factuur moet ook alle info bevatten om de klant in staat te stellen na te gaan of de (tarief)voorwaarden van offerte of contract nageleefd worden", stellen de volksvertegenwoordigers. Voor hen kan het ook niet dat leveranciers de boetes voor het niet nakomen van hun openbare dienstverlening (minimale groene stroomlevering) doorrekenen aan hun klanten. En wie uiteindelijk te veel betaald heeft, moet een soort 'slachtoffervergoeding' krijgen.
"Lokale energiewinkels kunnen zorgen voor ondersteuning bij de keuze van leverancier en meteen advies geven over energiebesparing en de sociale beschermingsmaatregelen", gaan ze verder. "En wie recht heeft op een sociaal tarief zou dat automatisch moeten krijgen en ook niet langer zelf een sociale bijdrage moeten betalen." sp.a wil ook dringend werk maken van een beter systeem om de betaalkaart op te laden. "Meer oplaadpunten dus, ook buiten de kantooruren."
Ten slotte wijzen De Meyer, De Roeck en Martens nog op één groot tekort. "Het gebrek aan klantvriendelijkheid loopt als een rode draad doorheen vele problemen. Wij vinden dat de energieleveranciers een degelijke en gratis klantenservice moeten hebben. Daarnaast moeten mensen met al hun vragen bij één instantie terechtkunnen. Een ombudsdienst voor energie is dus hoognodig, zodat iedereen met een probleem of een klacht maar één adres en één telefoonnummer nodig heeft", besluiten ze.

home

sociale zaken
mantelzorg
volksgezondheid
dierenwelzijn
tewerkstelling
wetsvoorstellen
Waasland-Magda
Magda actief
consumentenzaken
leefmilieu
vragen in de kamer
Temse
Archief