spacer naam spacer
spacer
nieuws biografie links zoeken evenementen contact
spacer
home arrow Waasland-Magda arrow Bouw Liefkenshoekspoortunnel start in 2007
Bouw Liefkenshoekspoortunnel start in 2007 PDF Afdrukken
donderdag, 7 juli 2005

Bron: internetVolksvertegenwoordiger Magda De Meyer (sp.a) ondervroeg haar partijgenoot Minister Johan Vande Lanotte zopas in de Kamer over de concrete plannen met betrekking tot de levensnoodzakelijke Liefkenshoekspoortunnel. Hij had goed nieuws: binnen twee jaar wordt gestart met het graven van deze tunnel. Weg vliegt dus het proefballonnetje van premier Verhofstadt om een spoorbrug te bouwen. “Al goed, want anders waren we weer jaren achteruit door een nieuwe planningsprocedure en eindigden we met een slechter bouwwerk”, aldus De Meyer.

Eergisteren lanceerde premier Verhofstadt naar aanleiding van de opening van het Deurganckdok opnieuw de piste van een spoorbrug over- in plaats van een spoortunnel onder de Schelde. Het Deurganckdok biedt enorme, extra tewerkstellingsperspectieven voor het Waasland: 5000 extra jobs waarvan een pak voor laaggeschoolden. Dat is onmiskenbaar een goede zaak. De mobiliteitsafwikkeling blijft echter een groot probleem. Vandaag gaat 64% van de containers over de weg, 28% via de binnenvaart en slechts 8 via het spoor. Het is de bedoeling dat zeker ook het aandeel van het spoortransport zou toenemen tot 20%. De Liefkenshoekspoortunnel speelt hierin een essentiële rol, zeker voor het Waasland, waar de wegen momenteel al kreunen onder het verkeersinfarct. Naar aanleiding van de opening van het Deurganckdok werd opnieuw de piste van een spoorbrug in plaats van een spoortunnel uit de kast gehaald. Dit wekt enige verbazing, vermits deze optie al in 2000 door de NMBS werd onderzocht en te licht bevonden onder andere wegens een langere reistijd en inplantingproblemen. Magda De Meyer: “De Waaslanders willen snel duidelijkheid over concrete realisatie en timing. Nieuwe ballonnetjes oplaten over niet-haalbare alternatieven kan de zaken alleen maar vertragen. We moeten in het Waasland zicht krijgen op deze concrete timing om ervoor te zorgen dat geen 900 vrachtwagens extra per uur onze wegen gaan belasten”, aldus nog De Meyer. Oorspronkelijk werd 2009 naar voren geschoven, later werd het 2011-2012. Op dat moment draait het Deurganckdok op volle toeren. De bouwduur is 5 jaar, dus moet er in 2006-2007 echt begonnen worden met de tunnel. De Meyer vroeg hierover vanmiddag in de plenaire zitting van de Kamer uitsluitstel aan Vice-premier Johan Vande Lanotte, bevoegd voor de NMBS. Vande Lanotte bevestigde dat er niet wordt afgeweken van de tunneloptie omdat het niet verstandig zou zijn om nu nog te veranderen. “De brug-optie werd vroeger al om diverse redenen afgeschoten. We gaan nu voor de tunnel. Bedoeling is om in 2007 te beginnen en tegen 2011 operationeel te zijn”, aldus nog minister Vande Lanotte. Als financieringstechnische informatie bevestigde Vande Lanotte ook nog eens de PPS-conctructie (privaat-publieke samenwerking) voor de constructie van de tunnel.

home

sociale zaken
mantelzorg
volksgezondheid
dierenwelzijn
tewerkstelling
wetsvoorstellen
Waasland-Magda
Magda actief
consumentenzaken
leefmilieu
vragen in de kamer
Temse
Archief